Församlingen – en unik gemenskap

Församlingen – en unik gemenskap. 

Vi lever i en tid som präglas alltmer av egoism, och sökande efter egen tillfredsställelse. Det är svårt att få frivilliga att engagera sig i idrottsföreningar, politiska partier. I kyrkorna finns ett stort engagemang av frivilligarbetare, men vi ser att även här kan det vara svårt att få volontärer till olika uppgifter. 

Vårt samhälle har förändrats mycket under de senaste 100 åren. Från ett bondesamhälle där människor levde nära varandra, möttes, drack kaffe vid köksborden och på olika sätt hjälpte varandra praktiskt. När jag var evangelist i Dalarna kunde jag gå runt i stugorna, knacka på och gå in, för dörrarna var olåsta. Omgående frågade de om man ville ha en kopp kaffe och så satt man och pratade en stund.

Idag är det många som inte vet, vad grannen heter, i samma trappuppgång och ännu mindre hur grannen har det. Idag är våra dörrar låsta och vi är rädda för att släppa in okända. Vi lever långt ifrån varandra, ensamhet och rädsla präglar mångas liv. Allt fler drabbas av psykisk ohälsa, och trötthet. De senaste åren har våldet och terrorn tilltagit i vår värld, även i Sverige. Aldrig har så många dödsskjutningar ägt rum i vårt land som året som gått. Allt fler säger att de inte vågar gå ut när det är mörkt. 

Ett annat hot som lyfts fram de senaste åren är klimathotet. Vi måste ändra på vårt sätt att leva annars kommer många människor att drabbas av översvämningar och naturkatastrofer.  

I detta samhälle har Gud planterat sin församling. Ordet församling som vi har i vår bibel är översatt från det grekiska ordet ekklesia av ett verb som betyder ”utkalla” Församlingen består av människor som hört Jesu ord: Följ mig” och beslutat sig för att följa Jesus. 

Vi får, var och en, personligen, svara ja på Jesu kallelse och kommer då in i en nära relation med Jesus. Vi blir Guds barn. Det innebär att Gud blir min far och alla andra som tror på Jesus blir mina systrar och bröder. Vi blir Guds familj som hör ihop på ett djupt och innerligt sätt.

Paulus har fått en klar insikt i detta och beskriver församlingen som en kropp. Kroppen består av olika delar och varje del har en viktig uppgift. Så är det med församlingen där vi var och en har olika gåvor och uppgifter, allt för att vi ska stödja och hjälpa varandra.

I ett samhälle som präglas alltmer av egoism, egen tillfredsställelse, har Gud placerat församlingen. Församlingen har Jesu liv som förebild, han som gav allt för att hjälpa andra. Han väckte uppmärksamhet, då han såg människorna och de upplevde att de var älskade, viktiga och värdefulla. De första kristna följde Jesu exempel och folket som såg deras omsorg om varandra sa: Se hur de älskar varandra.  

Församlingen är en unik gemenskap där man vill hjälpa och stödja varandra. Gud har placerat församlingen i denna mörka värld för att vara ett ljus som visar på en Gud som vill kärlek, gemenskap och omsorg. Genom församlingen vill Gud göra skillnad i denna värld och förändra den till det bättre.

  Lars-Inge

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.